Działania podjęte w ramach projektu'
COMENIUS
„Zwalczanie ksenofobii poprzez głębsze zrozumienie kultur europejskich”
Sprawozdanie z realizacji Projektu w latach 2010/2011, 2011/2012 w Szkole Podstawowej nr 9 w Katowicach
Głównym celem naszego Projektu jest pokonywanie ksenofobii i uprzedzeń poprzez poznanie różnorodności innych kultur, rozwijanie świadomości europejskiej przynależności krajów partnerskich oraz europejskiego i globalnego poczucia wspólnoty w naszych szkołach i środowiskach.
W projekcie biorą udział nauczyciele i uczniowie z 8 krajów partnerskich: Łotwy, Litwy, Słowacji, Bułgarii, Rumunii, Włoch, Turcji i Polski.
Działania podjęte w roku szkolnym 2010/2011:
- powołanie nauczycielskiego zespołu Comeniusa koordynującego pracę nad Projektem
i prowadzącego „Kronikę Comeniusa oraz uczniowskiego Kółka Comeniusa,
- nawiązanie kontaktów e-mailowych z nauczycielami wszystkich szkół partnerskich,
- rozpoczęcie pracy nad stworzeniem szkolnej strony internetowej Projektu,
- zorganizowanie wśród uczniów konkursu na Logo Projektu,
- I wizyta robocza na Łotwie (XI 2011 r.): przedstawienie prezentacji „Moja
szkoła” , wybór Loga Projektu, dyskusje nad zadaniami Projektu i zaangażowaniem w nich
uczniów, przedstawienie piosenek i zabaw poszczególnych krajów partnerskich,
uczestnictwo w lekcjach w szkole łotewskiej, spotkanie z władzami lokalnymi,
- powstanie oficjalnej strony Projektu przygotowanej przez szkołę bułgarską,
- przygotowanie kolejnych prezentacji „Moje miasto”, „Mój kraj”,
- korespondencja e-mailowa uczniów z krajów partnerskich,
- przeprowadzenie ankiety na temat stosunku uczniów do obcokrajowców i ich kultur i
przedstawienie wyników na szkolnej stronie Comeniusa.,
- przygotowanie, w ramach Kółka Comeniusa, filmu pt. „Potrawa kuchni polskiej – bigos”,
- II wizyta robocza we Włoszech (II 2011 r.): przedstawienie prezentacji „Tradycyjne
przepisy kuchni narodowych” oraz wyników ankiety przeprowadzonej we wszystkich
krajach partnerskich na temat stosunku uczniów do obcokrajowców i ich kultur, omówienie
rezultatów ankiety, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie z władzami lokalnymi,
- przygotowanie prezentacji „Nasze autorytety” promujące uniwersalne idee humanizmu –
miłości, braterstwa i pokoju,
- przygotowanie prezentacji „Słowa pokoju”- przysłowia krajów partnerskich,
- listy uczniów na temat codziennego życia, szkoły i przemyśleń dotyczących przyjaźni i
pokoju,
- lekcja on line pomiędzy szkołą polską i bułgarską na temat podobieństw i różnic między
naszymi szkołami,
- III wizyta robocza na Litwie (IV 2011 r.): przedstawienie prezentacji „Tradycyjna gra
narodowa”, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie z władzami lokalnymi, dyskusja nad
ankietą dotyczącą wartości cenionych przez uczniów,
- przeprowadzenie ankiety on line podczas lekcji języka angielskiego i informatyki,
- obchody Dnia Comeniusa,
- IV wizyta robocza w Bułgarii (V/VI 2012 r.): przedstawienie prezentacji „Narodowe święta”,
analiza stopnia realizacji zadań projektu na pierwszy rok, zaproponowanie dodatkowego zadanie – stworzenia ”Gry europejskiej”, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie z władzami lokalnymi,
- przygotowanie prezentacji „Tańce narodowe”.
Działania podjęte w roku szkolnym 2011/2012:
- V wizyta robocza w Polsce (X 20112 r.): ewaluacja pierwszego roku współpracy, zadania na
obecny rok, dyskusja nad „Księgą Pokoju”, gra europejska, wyniki ankiety dotyczącej
wartości cenionych przez uczniów, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie z władzami
lokalnymi,
- lekcje on line: Polska – Słowacja na temat zainteresowań uczniów i Polska – Litwa na temat
Bożonarodzeniowych zwyczajów świątecznych,
- praca nad „Księgą Pokoju”, przygotowanie rozdziałów: Moja szkoła, Moje miasto, Mój
kraj, Listy uczniów na temat pokoju i przyjaźni, Przysłowia na temat pokoju, Nasze
autorytety, Święta narodowe, Gry, Tradycyjne tańce i pieśni, Przepisy potraw narodowych,
- przygotowanie dla szkół partnerskich Gry europejskiej,
- VI wizyta robocza w Rumunii (II/III 2012 r.): omówienie postępów prac nad wspólną
stroną internetową oraz „Księgą Pokoju”, wybór okładek Księgi autorstwa uczniów
litewskich i rumuńskich oraz uszczegółowienie planu pracy do czasu zakończenia
Projektu, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie z władzami lokalnymi.
- VII wizyta robocza na Słowacji (IV 2012 r.): prezentacja „Księgi Pokoju”, opracowanie
końcowej ankiety ewaluacyjnej działań projektowych, uczestnictwo w lekcjach, spotkanie
z władzami lokalnymi.
- prezentacja „Księgi Pokoju” na terenie szkoły (kwiecień 2012 r.),
- przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej dla uczniów podsumowującej
dwuletnią prace nad Projektem (maj 2012 r.),
- VIII wizyta robocza w Turcji (14-18.05 2012 r.): prezentacja wyników ankiety
ewaluacyjnej dla uczniów wszystkich krajów partnerskich. uczestnictwo w
lekcjach, spotkanie z władzami lokalnymi, podsumowanie Projektu.
Efekty udziału w europejskim programie:
Promocja szkoły na arenie międzynarodowej i w środowisku lokalnym.
Rozbudzenie zainteresowania uczniów zjednoczoną Europą. Pogłębienie świadomości uczniów co do własnej tożsamości regionalnej i narodowej, ale również przynależności do wielkiej rodziny europejskiej.
Zwiększona motywacja uczniów do nauki języków obcych. Atrakcyjna forma zdobywania wiedzy i umiejętności przez uczniów.
Zachęcenie nauczycieli biorących udział w programie do opracowywania innowacyjnych metod nauczania i materiałów dydaktycznych. Wymiana doświadczeń pedagogicznych między nauczycielami z różnych krajów europejskich i doskonalenie warsztatu zawodowego.
Promocja stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji szkolnej. Aktywizacja i integracja uczniów i nauczycieli. Podniesienie jakości pracy szkoły.