Emocje na okrągło!
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Emocje na okrągło!”
Autorzy innowacji: psycholog szkolny – mgr Iwona Brąszewska oraz pedagog szkolny - mgr Katarzyna Cyrus
Zakres innowacji: Adresatami innowacji są uczniowie klasy IV – VIII. Czas realizacji innowacji obejmuje cały rok szkolny 2024/2025.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć z wychowawcą, zajęć z pedagogiem, zajęć z psychologiem, apeli szkolnych, konkursów.
Cel główny:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i zarządzania emocjami u uczniów klas IV - VIII.
Cele szczegółowe:
- uświadomienie uczniom, że wszystkie emocje są ważne;
- rozwijanie empatii i kreatywnego myślenia;
- uświadomienie symptomów płynących z ciała, które wiążą się z pojawieniem się emocji;
- nauka technik radzenia sobie ze stresem i napięciem emocjonalnym;
- promowanie zdrowego dialogu o emocjach w szkole i w domu;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie;
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
Realizacja innowacji:
- 2 października: Gra terenowa dla kl. IV – VI przygotowana przez uczniów klas VII – VIII oraz wprowadzenie do tematu.
Gra obejmować będzie stanowiska z zadaniami, m.in. kalambury, zgadnij emocję na emotce, złóż koło emocji, odegraj wylosowaną scenkę z uwzględnieniem emocji jakie mogą jej towarzyszyć, jak radzić sobie z emocją itp.
- październik 2024 - maj 2025:
Opracowanie przez poszczególne klasy kolejnych elementów Koła Emocji w kluczu: Kiedy rodzi się we mnie ta emocja? Co dzieje się w moim ciele, gdy odczuwam tę emocję? Jak mogę ją wyrazić? Opracowanie może mieć formę wybraną przez uczniów, np. filmik, zdjęcia, plakat, itp. Podsumowaniem pracy każdej klasy będzie publikacja jej efektów na stronie internetowej szkoły (ostatni tydzień miesiąca).
- czerwiec 2025: podsumowanie, obejrzenie nagrań i refleksja nad zdobytymi umiejętnościami; refleksja nad rozwojem emocjonalnym oraz zachęcenie do dalszej pracy nad emocjami w życiu codziennym; Szkolny Konkurs Plastyczny „Mapa emocji”.
Zakładane efekty:
- uczniowie będą potrafili lepiej rozpoznawać i nazywać swoje emocje;
- poprawi się umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych;
- wzrośnie empatia i umiejętność współpracy w grupie;
- uczniowie będą bardziej pewni siebie i otwarci na dialog;
- uczniowie nauczą się pracy nad projektem wieloaspektowym;
- aktywizacja całych zespołów klasowych.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania
i zarządzania emocjami u uczniów. Jej ewaluacją będzie Szkolny Konkurs Plastyczny „Mapa emocji” oraz publikacja na stronie internetowej szkoły filmu podsumowującego innowację.
Artykuły
Gra terenowa "Emocje na okrągło!"
2024-10-04