Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Brzechwy w Katowicach

40-772 Katowice

ul. Panewnicka 172

Tel: (32) 252-78-84

Adres

40-772 Katowice


ul. Panewnicka 172


Tel: (32) 252-78-84


Artystyczny świat emocji

Imiona i nazwiska autorów:
mgr Katarzyna Hołub, mgr Milena Rogóż

Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klas I SP nr 9 im. Jana Brzechwy w Katowicach uczęszczających do świetlicy szkolnej.

Niniejsza innowacja ma na celu promowanie sztuki jako formy terapii poprzez wykorzystywanie zasobów arteterapii. Ma wspomagać uczestników innowacji w przeżywaniu oraz ekspresji uczuć w sposób akceptowalny społecznie. Termin realizacji innowacji obejmuje czas od października 2024 r. do końca lutego 2025 r. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć świetlicowych.

Założenia ogólne
Innowacja skierowana jest do Uczniów klas I-szych. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie elementów arteterapii (plastykoterapia, muzykoterapia, biblioterapia, choreoterapia)
- zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi;
- wdrożenie pracy metodą ekspresji i impresji, nastawionej na emocje i przeżycia.

Cele innowacji:

Cel główny:
Wspomaganie ogólnego i emocjonalnego rozwoju Uczniów, poprzez ukierunkowanie na odkrywanie nowych umiejętności w toku różnorodnych działań plastycznych przy użyciu nowych technik plastycznych.

Cele szczegółowe:
- integracja grupy oraz nabycie umiejętności pracy w grupie;
- uwrażliwienie estetyczne poprzez kontakt ze sztuką;
- wyzwalanie twórczego myślenia, samodzielne podejmowanie decyzji i dokonywanie wyborów, poszukiwanie własnych rozwiązań;
- wzbudzanie odpowiedzialności za siebie samego, swoje uczucia i swoją pracę;
- szacunek dla pracy własnej i innych;
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez użycie różnorodnych narzędzi i materiałów;
- nabywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi i zastosowanie różnorodnych środków wyrazu plastycznego w celu wyrażania własnych emocji, potrzeb, zainteresowań;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości;
- zrozumienie, uporządkowanie własnych emocji oraz próby wyrażenia tego za pomocą form plastycznych;
- pomoc w lepszym poznaniu i określeniu siebie i swoich emocji;
- prawidłowe odczytywanie emocji u innych

Metody i formy pracy:

Metody:
-elementy arteterapii;
- praktycznego działania;
- słowna;
- aktywizujące.

Forma:
- indywidualna;
- grupowa;
- zbiorowa.

Treści innowacji:

Prace plastyczne indywidualne i grupowe wykonywane za pomocą różnorodnych technik plastycznych:
- malowanie akwarelą, farbą plakatową,
- rysowanie ołówkiem, pastelą tłustą,
- technika fotomontażu
- praca z gliną samoutwardzalną
- współdziałanie w grupie- komunikowanie się z rówieśnikami
- prezentacja i rozwój zainteresowań
- umiejętność obserwacji, dokonywania oceny i samooceny
- zapoznanie z pracami innych twórców
- kształcenie szacunku dla wytworów własnej pracy i pracy innych

Spodziewane efekty:

Uczestnicy:
- znają różne materiały plastyczne i potrafią wykorzystać je w sposób twórczy,
- wyrażają swoje emocje i przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
- mają rozwiniętą wrażliwość estetyczną,
- są bardziej samodzielni i pewni siebie,
- akceptują siebie i innych,
- rozwijają umiejętności organizowania własnego warsztatu pracy.

Ewaluacja
W trakcie prowadzenia innowacji dokonywana będzie systematyczna analiza pracy uczniów. Istotną będzie obserwacja, stopień zadowolenia uczniów z efektów pracy własnej, ich postawa, umiejętności.
Służyć ma temu obserwacja oraz arkusz diagnozujący wypełniony przez prowadzącego zajęcia po ich zakończeniu.