Bajkowe pogotowie
Innowacja mająca na celu integrację środowiska szkolnego, wykluczenie poczucia alienacji, wspieranie procesu edukacji uczniów młodszych oraz zwiększenie zaangażowania uczniów klas starszych w życie szkoły.
Imiona i nazwiska autorów:
Pedagog szkolny - mgr Katarzyna Cyrus
Opiekunowie szkolnego Wolontariatu - mgr Aneta Frączek, mgr Julita Lis
Wychowawcy świetlicy szkolnej - mgr Aleksandra Szews, mgr Katarzyna Hołub
Opiekun Samorządu Uczniowskiego - mgr Katarzyna Oleś
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I – III i VII - VIII . Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2022/2023.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć świetlicowych.
Niniejsza innowacja ma na celu poprawę relacji rówieśniczych, zwiększenie szans edukacyjnych uczniów z trudnościami w nauce, większe zaangażowanie uczniów klas starszych w życie szkoły
i pomoc młodszym uczniom oraz zintegrowanie społeczności szkolnej.
Założenia ogólne:
Innowacja skierowana jest do uczniów klas I – III i VII - VIII.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- pomoc uczniom klas młodszych w nauce czy odrabianiu prac domowych,
- zaangażowanie uczniów klas starszych w życie szkoły,
- integracja społeczności szkolnej,
- promocja idei wolontariatu i postaw prospołecznych,
- zaangażowanie w działalność wolontariatu szkolnego,
- wdrożenie pracy metodą wzmocnień pozytywnych.
Cel główny innowacji:
Integracja społeczności szkolnej oraz zwiększenie szans na osiągnięcie sukcesów edukacyjnych uczniów klas młodszych.
Cele szczegółowe innowacji:
Uczniowie doświadczają:
- pozytywnych wzmocnień w postaci pochwał, miłych doświadczeń w relacjach,
- wzmocnienia samooceny, poczucia akceptacji i przynależności,
- rozbudzania szacunku dla odmienności i różnorodności,
- rozbudzania empatii,
- dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami,
- rozwijania kompetencji społecznych
- uczniowie przybywający z Ukrainy mają możliwość uzyskania pomocy w nauce języka polskiego.
Sposób realizacji innowacji:
Innowacja będzie realizowana w świetlicy szkolnej lub gabinecie pedagoga szkolnego. Uczniowie klas starszych będą pomagać młodszym kolegom i koleżankom w odrabianiu zadań domowych, nauce czytania i pisania czy treningu umiejętności społecznych. Z czasem przewidziane jest zawiązanie grup stałych pracujących razem nad materiałami edukacyjnymi czy projektami organizowanymi przez szkołę, świetlicę czy pedagoga szkolnego.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- młodsi uczniowie zdobywają wiedzę w sposób kreatywny,
- starsi uczniowie wykorzystują swoją wiedzę i możliwości do pomocy młodszym kolegom
i koleżankom,
- mają możliwość wzmocnienia swojej samooceny oraz pogłębienia pozytywnych relacji w szkole,
- uczą się współpracować.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu integrację środowiska szkolnego poprzez zaangażowanie uczniów starszych do niesienia pomocy młodszym kolegom i koleżankom. Daje możliwość nawiązania relacji i zawiązania więzi pomiędzy uczniami oraz rozwój kompetencji społecznych. Ma również na celu pokazanie, że współpraca może być drogą do osiągnięcia sukcesów edukacyjnych.
Ewaluacja
Ewaluacją innowacji będą rozmowy z uczniami, analiza wyników w nauce uczniów młodszych, jak również możliwość otrzymania wpisu na świadectwie o wolontariacie dla uczniów starszych.