Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Brzechwy w Katowicach

40-772 Katowice

ul. Panewnicka 172

Tel: (32) 252-78-84

Adres

40-772 Katowice


ul. Panewnicka 172


Tel: (32) 252-78-84


Zamieniam dokuczanie na szanowanie - Innowacja pedagogiczna

OPRACOWANIE I REALIZACJA: Elżbieta Tajs, Katarzyna Cyrus

RODZAJ INNOWACJI: Wychowawcza
CZYNNIKI INNOWACYJNE:

  • intensyfikacja działań zmierzających do zniwelowania występujących aktów dokuczania, agresji słownej, zaburzonych komunikacji interpersonalnych wśród uczniów;
  • wprowadzenie metod aktywizujących uczniów;
  • łączenie technik plastyczno-językowych, informatycznych i elementów dramy;
  • wprowadzenie elementu rywalizacji;
  • umocnienie współpracy szkoły z instytucjami wspomagającymi.

DLA KOGO: Uczniowie klas 1 - 8

CZAS TRWANIA: 
26 lutego 2019 r. - 11 stycznia 2020 r. (z kontynuacją w następnych latach szkolnych)

KOMPETENCJE KLUCZOWE:

- Porozumiewanie się w języku ojczystym.

- Kompetencje informatyczne.

- Umiejętność uczenia się.

- Kompetencje społeczne i obywatelskie.

- Inicjatywność i przedsiębiorczość.

- Świadomość i ekspresja kulturalna.

CEL OGÓLNY:
Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego, właściwego zachowania i własnego rozwoju.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- przypomnienie zasad i reguł współżycia w klasie i szkole;
- uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych;
- integrowanie społeczności klasowej i szkolnej;
- kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie ponoszenia odpowiedzialności za własne czyny;
- wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.

Działania podejmowane w ramach Szkolnego Dnia Profilaktyki są skorelowane z założeniami Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego w zakresie aspektu wychowawczego: "Działalność wychowawcza w szkole obejmuje w szczególności: kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów
i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi
z rówieśnikami oraz nauczycielami"

METODY:

- Aktywizujące: drama, zabawa edukacyjna, skrzynka pytań, burza mózgów, przekład intersemiotyczny.

- Praca z tekstem.

- Rozmowa kierowana.

- Pogadanka.

FORMY:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa.

EWALUACJA:
Analiza dokumentacji (dziennik pedagoga, dzienniki lekcyjne).
Ankieta dla uczniów klas 1 – 8.

ZAPLANOWANE DZIAŁANIA:

1. Zajęcia z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 2 w Katowicach

Cele:

- integracja zespołów klasowych;

- rozwój kompetencji społecznych uczniów;

- wskazywanie prawidłowych relacji rówieśniczych;

- zapobieganie konfliktom;

- kształtowanie zachowań przygotowujących uczniów do efektywnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym asertywności;

- nauka współpracy, prawości i szacunku do drugiego człowieka.

 

2. Zajęcia z przedstawicielkami Straży Miejskiej w Katowicach dla uczniów klas młodszych

Realizacja w klasach 1-3 autorskiego programu profilaktycznego "Z bajką bezpieczniej", który jest częścią Miejskiego Programu „Bezpieczne Dziecko – Przyjaciel Sznupka /Bezpieczny Gimnazjalista”.

Podstawowym środkiem dydaktycznym zastosowanym w programie jest zbiór bajek znanych polskich poetów, które służą jako metafora do zobrazowania różnych sytuacji, z jakimi dziecko może mieć do czynienia.

 

Cele:

- kształtowanie umiejętności poprawnych zachowań prospołecznych;

- kształtowanie czujności dzieci wobec sytuacji nowych i nieznanych oraz budowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych opartych na manipulacji i fałszu.

 

3. Zajęcia  z przedstawicielkami Straży Miejskiej w Katowicach dla uczniów klas starszych

Tematy poruszane podczas zajęć to bezpieczeństwo w sieci oraz społecznie  akceptowane zachowania rówieśnicze, w tym zapobieganie agresji i przemocy rówieśniczej w Internecie.

Cele:

- kształtowanie społecznie  akceptowanych zachowań rówieśniczych;

- inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych;

- omówienie bezpieczeństwa online;

- przekazanie i przypomnienie zasad odpowiedzialności za złamanie zasad etykiety.

 

4. Warsztaty prowadzone przez przedstawicieli METIS w Katowicach  dla uczniów klas VIII: „Zdrowie psychiczne w pigułce”

Dzięki warsztatom młodzież przyswoiła wiedzę na temat czynników sprzyjających zdrowiu psychicznemu oraz konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Cele:

- upowszechnienie wiedzy na temat zdrowia psychicznego;

- kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia psychicznego;

- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu;

- budowanie więzi klasowej jako znaczącego czynnika ochronnego wobec zachowań ryzykownych;

- autoanaliza reakcji fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych w sytuacjach stresujących;

- nabywanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem;

- zwiększanie świadomości na temat zagrożeń cywilizacyjnych.

 

5. Zajęcia dla uczniów klas siódmych z przedstawicielem Komendy Miejskiej Policji
w Katowicach  nt. „Odpowiedzialności prawnej nieletnich oraz cyberprzemocy”

Cele:

- zapoznanie uczniów z odpowiedzialnością za popełniane czyny karalne i za zachowania niezgodne z przyjętymi normami społecznymi;

- omówienie zjawiska cyberprzemocy;

- przedstawienie zagrożeń płynących z sieci oraz sposobów bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

6. Cykl zajęć w ramach lekcji z wychowawcą i zajęć z pedagogiem

Podczas lekcji wychowawczych uczniowie wykonają plakaty tematyczne „Mówimy STOP dokuczaniu.” Plakaty zostaną zaprezentowane podczas apelu podsumowującego w dniu 15.03.2019, a następnie rozwieszone na korytarzach szkolnych tworząc gazetki tematyczne

 

7. Szkolny Konkurs Plastyczno – Poetycki: „Mówimy STOP dokuczaniu” organizowany w ramach Szkolnego Dnia Profilaktyki

Cele:

- profilaktyka zachowań  przemocowych wśród uczniów szkoły;  

- zapobieganie zjawisku dokuczania;

- promowanie pozytywnych postaw społecznych  i wartości takich jak przyjaźń, koleżeństwo,

tolerancja;

- rozwijanie postawy asertywności wobec zachowań negatywnych;

- kształtowanie postawy empatii i życzliwości wobec drugiego człowieka;

- wzmocnienie samooceny i poczucia własnej wartości;

- rozwijanie kreatywności i umiejętności wyrażania myśli i uczuć w formie plastycznej i literackiej.

 

8. Przedstawienia tematyczne dostosowane do wieku odbiorców:

„Jak szary krasnal znalazł przyjaciół” dla uczniów klas I-IV - przygotowane przez uczestników zajęć teatralnych „Dzieciaki – Cyrusiaki".

Cele:

- ukazanie uczniom czym jest przyjaźń i jej znaczenia w życiu człowieka;

- poznanie cech dobrego przyjaciela;

- przedstawienie cech prawdziwej przyjaźni; tego co ją buduje, a co ją niszczy;

- kształtowanie postawy przyjacielskiej;

- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych myśli i ekspresji;

- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;

- kształtowanie postawy tolerancji wobec różnic między ludźmi.

 

„Sposób na dręczyciela” dla uczniów klas V-VIII przygotowane przez klasę 5 a

Cele:

- przeciwdziałanie agresji wśród rówieśników

- poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych: pojęcia: „agresja fizyczna”

i „agresja psychiczna”;

- wskazania sposobów przeciwdziałania agresji;

- rozwijanie zdolności społeczno-emocjonalnych, empatii wobec ofiary;

- kształtowanie postawy asertywności.

 

9. Szkolny Konkurs "SUPER KLASA"

Cele:

- promowanie zachowań respektujących zasady zachowania określone w Statucie szkoły;

- kształtowanie umiejętności  prawidłowych relacji z kolegami;

- wzmacnianie postaw społecznych zgodnych z uniwersalnymi, akceptowanymi społecznie wartościami, normami i zasadami;
- kształtowanie wśród uczniów szacunku dla drugiego człowieka i samego siebie.

Autor: Elżbieta Tajs i Katarzyna Cyrus, opublikowała AS