Zamieniam dokuczanie na szanowanie - Innowacja pedagogiczna
OPRACOWANIE I REALIZACJA: Elżbieta Tajs, Katarzyna Cyrus
RODZAJ INNOWACJI: Wychowawcza
CZYNNIKI INNOWACYJNE:
- intensyfikacja działań zmierzających do zniwelowania występujących aktów dokuczania, agresji słownej, zaburzonych komunikacji interpersonalnych wśród uczniów;
- wprowadzenie metod aktywizujących uczniów;
- łączenie technik plastyczno-językowych, informatycznych i elementów dramy;
- wprowadzenie elementu rywalizacji;
- umocnienie współpracy szkoły z instytucjami wspomagającymi.
DLA KOGO: Uczniowie klas 1 - 8
CZAS TRWANIA:
26 lutego 2019 r. - 11 stycznia 2020 r. (z kontynuacją w następnych latach szkolnych)
KOMPETENCJE KLUCZOWE:
- Porozumiewanie się w języku ojczystym.
- Kompetencje informatyczne.
- Umiejętność uczenia się.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość.
- Świadomość i ekspresja kulturalna.
CEL OGÓLNY:
Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego, właściwego zachowania i własnego rozwoju.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- przypomnienie zasad i reguł współżycia w klasie i szkole;
- uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych;
- integrowanie społeczności klasowej i szkolnej;
- kształtowanie umiejętności uczniów w zakresie ponoszenia odpowiedzialności za własne czyny;
- wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
Działania podejmowane w ramach Szkolnego Dnia Profilaktyki są skorelowane z założeniami Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego w zakresie aspektu wychowawczego: "Działalność wychowawcza w szkole obejmuje w szczególności: kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów
i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi
z rówieśnikami oraz nauczycielami"
METODY:
- Aktywizujące: drama, zabawa edukacyjna, skrzynka pytań, burza mózgów, przekład intersemiotyczny.
- Praca z tekstem.
- Rozmowa kierowana.
- Pogadanka.
FORMY:
Indywidualna, grupowa, zbiorowa.
EWALUACJA:
Analiza dokumentacji (dziennik pedagoga, dzienniki lekcyjne).
Ankieta dla uczniów klas 1 – 8.
ZAPLANOWANE DZIAŁANIA:
1. Zajęcia z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 2 w Katowicach
Cele:
- integracja zespołów klasowych;
- rozwój kompetencji społecznych uczniów;
- wskazywanie prawidłowych relacji rówieśniczych;
- zapobieganie konfliktom;
- kształtowanie zachowań przygotowujących uczniów do efektywnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym asertywności;
- nauka współpracy, prawości i szacunku do drugiego człowieka.
2. Zajęcia z przedstawicielkami Straży Miejskiej w Katowicach dla uczniów klas młodszych
Realizacja w klasach 1-3 autorskiego programu profilaktycznego "Z bajką bezpieczniej", który jest częścią Miejskiego Programu „Bezpieczne Dziecko – Przyjaciel Sznupka /Bezpieczny Gimnazjalista”.
Podstawowym środkiem dydaktycznym zastosowanym w programie jest zbiór bajek znanych polskich poetów, które służą jako metafora do zobrazowania różnych sytuacji, z jakimi dziecko może mieć do czynienia.
Cele:
- kształtowanie umiejętności poprawnych zachowań prospołecznych;
- kształtowanie czujności dzieci wobec sytuacji nowych i nieznanych oraz budowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych opartych na manipulacji i fałszu.
3. Zajęcia z przedstawicielkami Straży Miejskiej w Katowicach dla uczniów klas starszych
Tematy poruszane podczas zajęć to bezpieczeństwo w sieci oraz społecznie akceptowane zachowania rówieśnicze, w tym zapobieganie agresji i przemocy rówieśniczej w Internecie.
Cele:
- kształtowanie społecznie akceptowanych zachowań rówieśniczych;
- inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych;
- omówienie bezpieczeństwa online;
- przekazanie i przypomnienie zasad odpowiedzialności za złamanie zasad etykiety.
4. Warsztaty prowadzone przez przedstawicieli METIS w Katowicach dla uczniów klas VIII: „Zdrowie psychiczne w pigułce”
Dzięki warsztatom młodzież przyswoiła wiedzę na temat czynników sprzyjających zdrowiu psychicznemu oraz konstruktywnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Cele:
- upowszechnienie wiedzy na temat zdrowia psychicznego;
- kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia psychicznego;
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu;
- budowanie więzi klasowej jako znaczącego czynnika ochronnego wobec zachowań ryzykownych;
- autoanaliza reakcji fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych w sytuacjach stresujących;
- nabywanie konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze stresem;
- zwiększanie świadomości na temat zagrożeń cywilizacyjnych.
5. Zajęcia dla uczniów klas siódmych z przedstawicielem Komendy Miejskiej Policji
w Katowicach nt. „Odpowiedzialności prawnej nieletnich oraz cyberprzemocy”
Cele:
- zapoznanie uczniów z odpowiedzialnością za popełniane czyny karalne i za zachowania niezgodne z przyjętymi normami społecznymi;
- omówienie zjawiska cyberprzemocy;
- przedstawienie zagrożeń płynących z sieci oraz sposobów bezpiecznego korzystania z Internetu.
6. Cykl zajęć w ramach lekcji z wychowawcą i zajęć z pedagogiem
Podczas lekcji wychowawczych uczniowie wykonają plakaty tematyczne „Mówimy STOP dokuczaniu.” Plakaty zostaną zaprezentowane podczas apelu podsumowującego w dniu 15.03.2019, a następnie rozwieszone na korytarzach szkolnych tworząc gazetki tematyczne
7. Szkolny Konkurs Plastyczno – Poetycki: „Mówimy STOP dokuczaniu” organizowany w ramach Szkolnego Dnia Profilaktyki
Cele:
- profilaktyka zachowań przemocowych wśród uczniów szkoły;
- zapobieganie zjawisku dokuczania;
- promowanie pozytywnych postaw społecznych i wartości takich jak przyjaźń, koleżeństwo,
tolerancja;
- rozwijanie postawy asertywności wobec zachowań negatywnych;
- kształtowanie postawy empatii i życzliwości wobec drugiego człowieka;
- wzmocnienie samooceny i poczucia własnej wartości;
- rozwijanie kreatywności i umiejętności wyrażania myśli i uczuć w formie plastycznej i literackiej.
8. Przedstawienia tematyczne dostosowane do wieku odbiorców:
„Jak szary krasnal znalazł przyjaciół” dla uczniów klas I-IV - przygotowane przez uczestników zajęć teatralnych „Dzieciaki – Cyrusiaki".
Cele:
- ukazanie uczniom czym jest przyjaźń i jej znaczenia w życiu człowieka;
- poznanie cech dobrego przyjaciela;
- przedstawienie cech prawdziwej przyjaźni; tego co ją buduje, a co ją niszczy;
- kształtowanie postawy przyjacielskiej;
- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych myśli i ekspresji;
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;
- kształtowanie postawy tolerancji wobec różnic między ludźmi.
„Sposób na dręczyciela” dla uczniów klas V-VIII przygotowane przez klasę 5 a
Cele:
- przeciwdziałanie agresji wśród rówieśników
- poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych: pojęcia: „agresja fizyczna”
i „agresja psychiczna”;
- wskazania sposobów przeciwdziałania agresji;
- rozwijanie zdolności społeczno-emocjonalnych, empatii wobec ofiary;
- kształtowanie postawy asertywności.
9. Szkolny Konkurs "SUPER KLASA"
Cele:
- promowanie zachowań respektujących zasady zachowania określone w Statucie szkoły;
- kształtowanie umiejętności prawidłowych relacji z kolegami;
- wzmacnianie postaw społecznych zgodnych z uniwersalnymi, akceptowanymi społecznie wartościami, normami i zasadami;
- kształtowanie wśród uczniów szacunku dla drugiego człowieka i samego siebie.