Detektywi historii: „Moja dzielnica” - Projekt edukacyjny
W mijającym właśnie roku szkolnym na lekcjach historii pani Anita Witek zaproponowała uczniom klas piątych i szóstych w ramach lekcji na koniec roku szkolnego udział w projekcie dotyczącym dzielnicy, w której mieszkają. Przedstawiła zakresy tematyczne, z których uczniowie wybierali interesujące ich działy i formułowali tematy. Na realizację zadań wyznaczyła 5 tygodni. Projekt realizowany był w kilkuosobowych drużynach. W czasie trwania projektu uczniowie mieli możliwość konsultacji z nauczycielami różnych przedmiotów /np. biologii czy geografii/ Prezentacje wyników pracy uczniów odbywały się podczas lekcji historii od 3 do 14 czerwca 2019 roku.
Większość drużyn przedstawiła prezentacje multimedialne. Niektórzy przygotowali plakaty, a także książki i wycinki prasowe. Czytano fragmenty pamiętników z epoki. Prezentowano zdjęcia i pamiątki rodzinne, harcerskie mundury a nawet trofea sportowe z Panewnickiego Biegu Dzika. Jedna z uczestniczek przeprowadziła wywiad z babcią. Uczestnicy projektu wiele zdjęć przyrody czy architektury wykonywali samodzielnie. Niektóre projekty przedstawiono w terenie niedaleko szkoły. Uczniowie przedstawili informacje o działalności miejscowych harcerzy a także o panewnickich zabytkach /ze szczególnym uwzględnieniem bazyliki franciszkańskiej/, ukazali przeszłość dzielnicy a także współczesne osiągnięcia jej mieszkańców- szczególnie w dziedzinie medycyny / Górnośląskie Centrum Medyczne/. Poznaliśmy pochodzenie nazw „Panewniki” oraz „Ligota”. Przedstawiono informacje o współczesnych wydarzeniach kulturalnych i sportowych /łącznie z ofertą miejscowego domu kultury/, a także o historii i dniu dzisiejszym połączeń kolejowych na tym terenie. Ukazano elementy fauny i flory dzielnicy oraz jej uwarunkowania geograficzne.
Prezentacje wzbudzały wiele emocji, zadawano pytania prelegentom i nauczycielowi, rozmawiano i dyskutowano na temat przedstawianych miejsc i faktów.
PODSUMOWANIE
Projekt taki realizowałam po raz pierwszy. Widząc zaangażowanie uczniów i wysoki poziom ich wiedzy postanowiłam, że prezentacje drużyn zostaną przedstawione na forum szkoły. Wykonanie zadania, dzielenie się wiedzą, wreszcie rozmowy o sprawach bliskich uczniom wyraźnie budowały poczucie tożsamości i dumy z przynależności do Małej Ojczyzny. Najbardziej ucieszyło mnie zaangażowanie uczniów, którzy do tej pory nie byli szczególnie aktywni na lekcjach. W przyszłym roku szkolnym zamierzam kontynuować projekt z kolejnymi klasami.
Anita Witek