Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Brzechwy w Katowicach

40-772 Katowice

ul. Panewnicka 172

Tel: (32) 252-78-84

Adres

40-772 Katowice


ul. Panewnicka 172


Tel: (32) 252-78-84


Z wizytą na Olimpie - Innowacja programowo - metodyczna

Konkurs wiedzy mitologicznej dla klas V w zakresie wiedzy polonistycznej nowej podstawy programowej.

Kompetencje kluczowe:

  1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania.
  2. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
  3. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
  4. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej.

Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna

Czas realizacji: 5 kwietnia 2019 – 31 maja 2019 r.

Uczestnicy: uczniowie klasy 5a, 5b, 5c.

Autorzy: Aneta Frączek i Anna Szkop

Nauczyciele realizujący: A. Frączek, A. Szkop, W. Wilk – Mrozińska, J. Włodarska

Cel główny:

Nowatorstwo projektu polega na:

-intensyfikacji działań zmierzających do pogłębienia przez uczniów znajomości obowiązkowej lektury z podstawy programowej „Mity greckie”,  

- wskazaniu dialogu kulturowego i  funkcjonowania mitów we współczesnej kulturze i sztuce, - wprowadzeniu metod aktywizujących uczniów i łączeniu technik plastyczno-językowych, muzycznych, informatycznych i elementów dramy,

- aktywnym utrwaleniu wiadomości z podstawy programowej języka polskiego kl. 5, niezbędnych w nowym egzaminie ósmoklasisty,

-prowadzeniu elementu rywalizacji uczniowie klas 5 zmierzą swoje siły w konkursie szkolnym sprawdzającym stopień znajomości poznanych treści. 

Cele kształcenia – podstawa programowa z języka polskiego:

I. 1. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.

I. 3. Kształtowanie umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.

II. 2.  Rozwijanie rozumienia twórczego i sprawczego charakteru działań językowych oraz formowanie odpowiedzialności za własne zachowania językowe.

II. 4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych.

II. 5. Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia oraz pisania zgodnego z zasadami ortofonii oraz pisowni polskiej.

III. 2. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

III. 3. Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.

III. 5. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.

IV. 1. Rozwijanie szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

IV. 2. Rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania.

IV. 5.Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i wykładach oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.

IV. 6. Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji

Cele kształcenia – podstawa programowa z informatyki:

  1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
  2. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
  3. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • czyta ze zrozumieniem wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce,
  • wykazuje się wiedzą teoretyczną o mitach i ich cechach,
  • pogłębia wiedzę o najważniejszych bogach greckich,
  • wyjaśnia terminy i związki frazeologiczne pochodzące z mitologii,
  • charakteryzuje bogów olimpijskich i wymienia ich atrybuty,
  • opowiada o świecie przestawionym w mitach,
  • współtworzy scenariusz przedstawienia mitologicznego,
  • projektuje kreacje i symbole obrazujące wybrane mity,
  • współtworzy prezentację multimedialną i quiz w programie Scratch,
  • projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania historyjki i rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
  • rozwijając kompetencje społeczne, uczeń uczestniczy w zespołowym rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal edukacyjny;
  • wykazuje zainteresowania wierzeniami starożytnych Greków,
  • chętnie i otwarcie wyraża swoje zdanie,
  • aktywnie uczestniczy w konkursie edukacyjnym,
  • rozwija kreatywność i wyobraźnię,
  • wzbogaca słownictwo,
  • dba o poprawność językową podczas budowania wypowiedzi ustnych i pisemnych,
  • potrafi współpracować w zespole, dbać o dyscyplinę czasy i wyznaczone zadania.

 

METODY:

  1. Aktywizujące: drama, zabawa edukacyjna, skrzynka pytań, burza mózgów, przekład intersemiotyczny, metoda projektu.
  2. Praca z tekstem.
  3. Rozmowa kierowana.
  4. Pogadanka

FORMY:

Indywidualna, grupowa, zbiorowa.

EWALUACJA:

- plansze wynikowe

- rozmowa z uczniami klas 5 (uczestnikami konkursu)  i widownią (uczniowie klas 4)

- zdjęcia

- artykuł internetowy.

Autor: Aneta Frączek i Anna Szkop